معرفی رشته

تعداد بازدید:۲۲۲

مقدمه :
رشته علوم آزمایشگاهی در مقطع کارشناسی (Bachelor of Science in Laboratory Sciences) یکی از رشته های علوم پزشکی در ارتباط با آنالیز آزمایشگاهی نمونه های بیولوژیک انسانی است. این رشته در تشخیص، پیگیری درمان و پیشگیری بیماریهای مختلف از اهمیت ویژه ای برخوردار است. امروزه شاغلین این رشته، از تجهیزات به روز و تکنولوژی های بسیار دقیق و حساس و نیز بگارگیری نرم افزارهای پیشرفته و روشهای نوین تشخیصی برای انجام آزمایشهای مختلف بهره می گیرند. صاحب نظران معتقدند بنا بر وضعیت کشورها، بین 70 تا 80 درصد تصمیم گیری های بهداشتی به نتایج آزمایشگاهی بستگی دارد.

تعریف رشته :
رشته علوم آزمایشگاهی در مقطع کارشناسی، یکی از رشته های علوم پزشکی است که دانش آموختگان آن ضمن آشنایی با تجهیزات و تکنیک های آزمایشگاهی ونیز فراگیری اصول و روشهای تشخیص آزمایشگاهی انواع نمونه های بیولوژیک، مهارت کافی را در جهت بگارگیری این فنون در ارائه خدمات آزمایشگاهی به منظور تشخیص بیماری، پیگیری درمان و حفظ سلامت افراد جامعه کسب خواهند نمود.


تاریخچه و سیر تکاملی دوره در جهان و ایران :

رشته علوم آزمایشگاهی که به نام مدیکال تکنولوژی در دانشگاههای جهان آموزش داده می شد، در سال 1976 توسط National Credentialing Agency بهMedical Laboratory Sciences   (MLS) تغییر نام یافت. در حال حاضر این رشته به نامهای Medical Laboratory Sciences و یا Clinical Laboratory Sciences در سراسر دنیا وجود دارد.
در ایران دوره کارشناسی پیوسته علوم آزمایشگاهی از سال 1347 در دانشگاههای تهران، شیراز، اصفهان، تبریز، اهواز و ..... تأسیس گردید و بعد از انقلاب فرهنگی به صورت کاردانی و کارشناسی ناپیوسته در آمد. تا سال 1386 مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته این رشته در دانشگاهها ارائه می گردید. با توجه به پیشرفت های دانش پزشکی و توسعه تجهیزات و فناوری مربوطه و به منظور ارتقاء توانایی های دانش آموختگان، ضرورت تربیت دانشجو در مقطع کارشناسی پیوسته احساس گردید و برنامه آموزشی « دوره کارشناسی پیوسته علوم  آزمایشگاهی»  در سال  1386 تهیه و تدوین شد و از سال 1387 کارشناسی پیوسته علوم آزمایشگاهی جایگزین دوره کاردانی شده است.


شرایط و نحوه پذیرش در دوره:
پذیرش دانشجو از طریق آزمون سراسری و بصورت متمرکز می باشد.

جایگاه شغلی دانش آموختگان :
1 - آزمایشگاههای تشخیص بالینی
2 - آزمایشگاه های مراکز بهداشتی
3 - انستیتوها و مراکز تحقیقاتی و آموزشی
4 - کارخانجات تولید وسایل و مواد آزمایشگاهی
5 - شرکتهای تولید فراورده های بیولوژیک و آزمایشگاهی
6 - آزمایشگاههای پزشکی قانونی
7 - آزمایشگاههای سازمان انتقال خون

فلسفه (ارزشها و باورها):
فلسفه اصلی تدوین این برنامه درسی، تربیت نیروی انسانی کارشناس در رشته علوم آزمایشگاهی براساس وظایف حرفه ای تعریف شده و معین در جامعه است. بطوری که اصول اساسی تعلیم و تربیت که شامل رشد شخصیتی و افزایش قدرت تفکر و شایستگی شغلی و ایجاد مهارتهای یادگیری مداوم را در دانش آموختگان برای ارائه خدمات آزمایشگاهی مطلوب در برداشته باشد و به اخلاق حرفه ای در برقراری ارتباطات اجتماعی بین کارمند،پزشک، و بیمار آشنایی کامل داشته و به اجرای تمامی الزامات اخلاقی مقید باشد.
* در این برنامه تعلیمات عمومی و اختصاصی لازم به دانشجویان داده شده تا علاوه بر رعایت امانت داری در حفظ نمونه و نیز رازداری در ارائه نتایج، از عهده انجام آزمایش ها در کمال صحت و دقت، در آزمایشگاههای بهداشتی و بالینی برآیند.


پیامدهای مورد انتظار از دانش آموختگان :
دانش آموختگان این دوره باید قادر باشند با استفاده از انواع تجهیزات، کیت ها و روشهای مختلف آزمایشگاهی و تکنیکهای رایج در حوزه های مختلف علوم آزمایشگاهی شامل بیوشیمی، خون شناسی، بانک خون، باکتری شناسی،
ویروس شناسی، قارچ شناسی، انگل شناسی، ایمنی شناسی و ... خدمات آزمایشگاهی را با صحت و دقت کافی ارائه
نموده و نتایج را ثبت و گزارش نمایند.

آخرین ویرایش۲۱ شهریور ۱۴۰۲